Alat-alat bantu mengajar:
1. Silinder penyukat.
2. Air
3. Lembaran kerja
Objektif pengajaran dan pembelajaran : Di akhirpengajaran dan pembelajaran murid akan dapat:
1. Mengetahui bagaimana cara untuk menentukan kuantiti air dalam silinder penyukat.
2. Menyatakan kuantiti penuh , separuh dan tiada air dalam satu-satu silinder penyukat.
3. Memahami cara membaca bacaan dalam menentukan kuantiti silinder penyukat.
Aktiviti:
1. Set Induksi - Guru memaparkan video tentang pengenalan isipadu cecair.
2. Guru membahagikan murid kepada 4 kumpulan dan diberikan se jug air dan 3 silinder penyukat.
3. Murid dalam kumpulan cuba mengisi bikat mengikut tiga situasi asas iaitu penuh, separuh dan tiada air.
4. Guru menunjukkan gambar cara membaca bacaan silinder penyukat dengan betul.
5. Beberapa orang murid diminta menyatakan bacaan kuantiti air pada bekas yang diisi oleh guru.
6. Murid cuba menjawab lembaran kerja pemulihan yang disediakan.
7. Guru dan murid membuat rumusan dan penerapan nilai murni.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan