Murid mengisi air pada silinder penyukat

Murid mengisi air pada silinder penyukat

Jumaat, 19 November 2010

Aktiviti Membuat perbandingan dalam isipadu cecair

Hasil Pembelajaran : Pada akhir pengajaran dan pembelajaran murid akan dapat membandingan dan membezakan kuantiti dalam 2 atau lebih isipadu cecair.
Bahan bantu mengajar: Silinder , 2 botol mineral dan lembaran kerja
Aktiviti :
1. Menunjukan 2 bekas air dan murid cuba meneka yang mana lebih banyak kandungan air di dalamnya.
2. Guru menjelaskan bahawa isipadu cecair tidak mempunyai bentuk tetapi mempunyai berat atau kandungan yang sama.Cecair juga akan mengikut bentuk bekas yang menakungnya.
3. Murid diberikan 3 silinder dan air sebanyak 1000 ml.Murid memasukkan air itu ketiga-tiga bekas dengan keadaan penuh, separuh dan tiada air.
4. Murid menyatakan bahawa silinder dapat dibezakan kandungan air di dalamnya.Murid cuba membanding beza hasilan kumpulan sendiri dengan kumpulan lain.
5. Murid diberi lembaran kerja dan cuba menjawabnya.
6.Guru dan murid merumus dan menerapkan nilai murni.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan